Махат книгите от площад Славейков! Ексклузивни снимки …

Книги си купувам от книжарници. Допада ми атмосферата на рафтове пълни със знание. Мога да поседна и спокойно да разлистя страниците, да се изгубя в редовете.

На Славейков отивам само, когато ми е на път и нямам време да се разкарвам. Продавачите са услужливи, но някак припряни да обслужат поредния клиент. Повечето книги са в найлони. А, по-редките издания са с нереално надути цени. Така или иначе, да не повтарям думите на Георги Грънчаров (тук).

Имам интригуващи спомени, свързани с продавачите на Славейков. Когато бях млад юноша, направих разчистване на половината библиотека в къщи. Два кашона с книги, бяха отделени за раздаване. Моят нюх на продавач се прояви с гениалната идея да пробвам продажба на заглавията на пл. Славейков. И така, ето го тийнейджъра с раничка за училище, пътува всеки ден по 40-50 минути до книжния пазар. От 10 екземпляра, едва една или две книжки представляваха интерес за търговците. И те даваха по левче на бройка, не повече.

Тогава видях лице в лице, че си разбират от занаята и не можеш да направиш печалба на техен гръб. Но да си професионалист в бранша, не означава да оставяш работното си място в такъв вид

Според мен има място и за книжарници и за сергии.

Това, което подсъзнателно ни плаши с изчезването на сергиите от Славейков: да не изчезнат изцяло книгите от живота ни!? Лошото, е че този процес става реалност незабележимо. Малко по малко свободното време е заето с други неща. Знанието и разширяването на кръгозора, те по подразбиране се осъществяват благодарение на лесния достъп до информация в наши дни. Да, ама не.

Стремежът за научаване на нови неща и любознателността се култивират лично, от всеки човек. Ако сам не си отделиш време, не може друг да има отговорност за твоето израстване.

Не съм консервативен относно книжния формат. Има и алтернативни форми на разпространение на информация – като Audible.com (книги в аудио формат).

 

Въпросът е в личното желание и интерес за развиване. Дали не го губим, в поредицата от делници?!

Какво мислят други блогъри: Eneya , Delian

Други медии: Bpost.bg ; sofia.dir.bg

Снимки: stara-sofia.com; Антоанета Пунчева

13 thoughts on “Махат книгите от площад Славейков! Ексклузивни снимки …

  1. Комитата 22, октомври, 2008 / 14:49

    Знаеш ли каква кочина е около НДК?
    Да го съборим?

  2. bulpete 22, октомври, 2008 / 14:49

    Комита, то и в моята стая е голяма неразбория.
    Не става въпрос да се руши. Както се вижда и във видеото, общинарите имат желание да направят мястото по-приветливо.

  3. Графът 23, октомври, 2008 / 14:49

    От видеото става ясно, че нещата малко са като в приказката за нероден Петко. И ако е казана дума, тя е за преустройство на сергиите – от каквото има нужда, няма защо да си кривим душата.
    Работата на медиите е да внимават това преустройство да не се направи тихомълком само с цел да се осигури печалба на някой „братовчедска“ фирма за производство на павилиони…

  4. Joruel 23, октомври, 2008 / 14:49

    Момчета, в крайна сметка изписахме адски много неща – и ние, и вестниците, а това е само едно предложение на един главен архитект. Все още нищо не се знае 🙂 Може би така и ще си остане – като „бомбата“ на ББ за бизнес сити наместо Кремиковци…

  5. Графът 23, октомври, 2008 / 14:49

    Joruel, ако ме включвате в „момчета“ ще трябва да черпя! 😀

  6. Selene 23, октомври, 2008 / 14:49

    Те ще затварят борсата и на Комбината. На София прес вече я затвориха. Искат всичко да се прелее в големите книжарници и те да бъдат направени монополисти. Това е отвратително. Дано това, което говорят в клипчето – че ще оставят търговците на площада, да е истина. Много пъти саме дразнили тия хора с мръсотията, която се вижда и в снимката на bulpete, с нелюбезност понякога, с надути цени на труднооткриваемите книги – но си имат и много качества. Трябва да останат, това е моето мнение.

  7. N. 23, октомври, 2008 / 14:49

    „Знаеш ли каква кочина е около НДК?
    Да го съборим?“

    О да, не би било лошо! Със седмокрилия да започнат! 🙂

    Когато бях много, много малка, живеехме наблизо и често ходехме в градинката, дето беше на мястото на площада пред НДК – много готина градинка беше, жалко че я няма, определено беше далеч по-приветливо място.

    И аз съм против този вид грозен пазар. Излишно много сергии има, мръсно е и продавачите са крайно нелюбезни, когато искам да ми развият книгата от прашасалото найлонче, за да прегледам съдържанието.

    Обичах да се мотая там и да разглеждам какво ново е излязло, но вече се отказах, защото все ме гледат на кръв – един даже направо ми каза, че съм му пипала книгите, без да купувам!

    Допада ми идеята силно да се ограничат сергиите в единия край, да са чисти и спретнати, а останалото да си е нормален площад с пейки и фонтан(никакви кафенета, будки и други простотии).

  8. deni4ero 25, октомври, 2008 / 14:49

    нямам възможност да гледам клипчето, но съм ‘за’ книжарниците и ‘против’ будките. Както казва и bulpete, в книжарницата просто се изгубвам във времето, разлиствайки това, което ме е привлякло и определено ме кара да го купя. На сергията това е някак си невъзможно. Да не говорим за прашасалта книга. Продавала съм книги на сергия и знам колко е … брррррр… За книгите трябва уважение, а сергията ни най-малко не е това. Ама, кво се пена и аз, като съм Пловдив, а не от София?!??

  9. bulpete 25, октомври, 2008 / 14:49

    deni4ero,
    Проблемът за ниската литературна грамотност е в цяла България. Площад Славейков е само един повод.
    През почивните дни бях на лекции за Стар Завет.
    Професора обясняваше с какво благоговение евреите се отнасят към Тората (Петокнижието от Моисей).
    Толкова знание и уникално интересни неща ми бяха предложени, че бях слисан.
    Осъзнах, че нищо не знам! Това състояние е поправимо. За окайване са някои типажи, които нищо не знаят, парадират с незнанието си и си мислят, че в този живот се успява чрез далавери и измами.

    Но това е друга тема…

  10. deni4ero 26, октомври, 2008 / 14:49

    ами, те евреите са за пример в доста отношения, но и това е друга тема 🙂

  11. Сандо 31, октомври, 2008 / 14:49

    Мъдър е всеки народ, който се отнася с уважение към миналото и традициите си и се опира на тях, за да продължи напред в историята. В България знаем само да рушим, а всичко новопостроено е готово пак да бъде бутнато. Ние, българите, сме универсални разрушители, та затова и си нямаме вече нищо.
    Славейков е кочина, защото цялата държава е на това дередже. А книжният пазар е показателен за отношението ни към литературата и за интелектуалното ни ниво.

  12. bulpete 1, ноември, 2008 / 14:49

    Пожелавам успех на новия блог на Сандо.
    Надявам се от Франция да идват позитивни и градивни публикации!

  13. pierrot 5, ноември, 2008 / 14:49

    Ами наистина възможността да изчезнат книгите от живота ни е доста притеснителна, и много хора скачаме против тази все още идея. Не съм виждал площада в тази светлина, в която го показваш, докато живях в София, но винаги с удоволствие съм обикалял сергиите за да видя дали нещо ще ме накара да изкарам някакви пари. Според мен пазара трябва да остане, но да се подобрят условията…

Вашият коментар

