За четенето на книги

Как четете романи?

На порции
37 %
На един дъх
46 %
Само началото и края
1 %
Само диалозите
0 %
Подчертавайки мъдри мисли
10 %
Анализирайки как са направени
5 %

Гласували: 3710

Статистиката е от инициативата на БНТ „Голямото четене“

Преди няколко дни завърших поредната книга. Използвам от няколко години метода на паралелно четене. Избирам си няколко (три, четири) жанрово разнообразни книги. И чета на порции, според настроението и желанието ми да се потопя в дадена тема. Ако съм имал тежък ден, чета нещо по-неангажиращо. Ако имам целия съботен следобед, се задълбочавам в книга изискваща внимание и разсъждение. Осъзнах обаче, че при този метод ги завършвам доста бавно…

Започнах един роман, който в началото ми се стори интересен. Изминаха около 10 дни, без да разлистя и страница от книгата. Когато отново се върнах към нея, бях вече излязъл от атмосферата на сюжета, бях позабравил и някои подробности – накратко, книгата ми се стори мудна и не толкова интересна.

Някои произведения са целенасочено съставени от кратки и бързо-смилаеми глави. Авторът сякаш подсказва: „Ей, знам че живееш в динамичен свят. Отдели ми 15 минути четене, пък утре пак ще се срещнем в следващата глава!“. В момента чета една такава книга „Аксиома“ на Бил Хайбълс.

Ще продължавам да си подчертавам и маркирам значими идеи и пасажи, които са ме впечатлили. Така, ако търся нещо определено за бърза справка, мога лесно да намирам станицата, която ми трябва.

Все пак, възнамерявам да променя начина си на четене. Не вярвам да чета нощем, за да завърша книга на един дъх. Но, ще се опитвам да завършвам по-бързо започнатата книга. Едва след това ще се отправям на пътешествие из чудния свят на следващата нова книга.

Ще ми бъде интересно да разбера как е при вас.

Вие как четете книги?

library

Снимка: (Erik)


6 thoughts on “За четенето на книги

  1. Jaguar 11, декември, 2008 / 14:49

    Различно, но в повечето случаи чета само по една. Ако нещо ме е заитригувало страшно много, чета и по цяла нощ. Рядко оставям книги, към които да се върна след дълъг период. По повече от две не чета, размиват ми се „настройките“ къв съответния авторов стил.

  2. Андрей Неделчев 7, януари, 2009 / 14:49

    Да, Пепи, и аз четях известно време по няколко книги, но тъй като напоследък рядко чета „леки“ такива, след време наистина ми се налага да започвам отначало. Затова сега чета предимно по една и с постоянство. Но истината е, че напоследък чета основно „Economist“ и „Капитал“.

  3. Таня 4, февруари, 2009 / 14:49

    Много интересна тема са книгите:) Аз лично чета по няколко книги паралелно. При мен причините са няколко. Понеже пътувам с градския транспорт поне по час и половина на ден има книги, които чета през това време. Най-често са биографии и автобиографии. Книгите, които чета вкъщи са такива, които изискват повече внимание. Има един фактор, който определя дали ще довърша една книга преди да започна следващата. В момента, в който усетя, че спирам да възприемам написаното в книгата знам, че е време да я оставя настрана. Вярвам, че това е така понеже ние сме духовни същества и четейки духовна литература има значение духовното място, на което се намираме. Така, че това е моят метод и начин на четене…Аз също си подчертавам това, което ме впечатли. Това ми помага да се съсредоточа, а и по-лесно да използвам информацията в бъдеще.

  4. liza boeva 2, март, 2009 / 14:49

    zradrasti! eto moia nachin na chetene: obiknoveno podhvashtam edin avtor, a ot konteksta na knigata (ili avtobiografiata na pisatelia) nauchavam za drug text i se prehvxrliam na nego. eto: cheta The Man With the Golden Arm i nauchavam za avtora, che e bil opisan v The Mandarins, a pxk priatel na samata
    de Beauvoir (personag i v knigata) bil Arthur Koestler, txrsia setne nego, ot nego – otivam na Timothy Leary s negovite nevropolitiki… kompot stava niakakxv, mnogo iasno, niama struktura v cheteneto mi, prosto interesxt kxm edin avtor vodi do drug, neshto takova. no trudno moga da prosledia povecheto nishki, razbira se, razbira se.

    • bulpete 2, март, 2009 / 14:49

      @ Liza: Благодаря за споделения интересен метод. За пръв път чувам за това, но звучи интересно …

  5. Иван 14, май, 2010 / 14:49

    Аз също чета обикновено по една книга и като е завърша минавам на друга.Обичам по-дългите и изписани с много събития романи, затова са ми слабост по масивните книги. Също голямо удоволствие ми доставя да чета някаде сред природа, така се чуствам по спокоен от външни набези и усещам огромно уединение на душата и тялото!!!

Вашият коментар