Светла памет: Пеци Гюзелев

Petsi Giuzelev 1968

Наскоро прочетох в един коментар, словосъчетанието „Светла памет“. От дълго време обмислям да напиша нещо за Пеци Гюзелев. Бях един от многото хора, докоснати от чистосърдечието му… Смятам, че изразът „светла памет“ е особено подходящ за Пеци! Той бе светла личност, усмихнат, приветлив, отзивчив, достъпен, скромен. Много са и определенията дадени за неговата кариера и музикален талант. Не съм музикален специалист и рок манияк, но на всички е ясно, че Пеци Гюзелев и „Щурците“ са от световна величина и остават завинаги следа като „патриарсите на българския рок“. Бих искал, обаче да разкажа една моя среща с Пеци, която ще помня цял живот…                  

Преди години се качихме на Витошкото лале няколко човека за Съботно спускане със ски и сноуборд. Пеци също бе с нас, заедно със състезателния си борд. Малко от вас знаят, но в годините на ранната демокрация, Пеци е бил един от първите, които вкарали сноуборд в страната. 6 години е бил заместник председател на Българската сноуборд асоциация. Да се върна на историята ни, спускаме се по пистата на Витоша. За мен това бе 2ри сезон и бях начинаещ – по-скоро се пързалях, отколкото да изпитвах удоволствие няколко часа. Наближаваше краят на времето ни на пистата и лека полека се събирахме за да отпътуваме. Пеци се приближи към мен и приятелски ме попита: „Ти май имаш нужда от малко помощ?!“ Смотлевих притеснено, че отскоро се спускам, някои движения съм научил грешно и т.н. Още преди да успея да довърша изречението Пеци бе поставил борда ми на снега и с почти бащинска грижа и отношение ме накара да стъпя отгоре. След като преодолях вцепенението си, изпълних поканата му и започна безплатен 10 минути урок по сноуборд от рок легендата на България. Никога няма да забравя грижата, вниманието и усилията, които Пеци отдели за най-младият и неопитен в компанията!

Отношението на Пеци към хората бе такова. Винаги готов да помогне, да отдели време, да даде съвет и напътствие на любители китаристи. Да поговори с някой фен за музика, спорт или политика. Всъщност той не само говореше, той действаше. Като общински съветник и като вярващ в Бога човек, който отдели години от живота си в служение на ближните. Пред лицето на болестта, Пеци бе смел и прекара дните си на земята стойностно. Не се е оплаквал, не се е предавал, но с още по-голяма страст даваше най-доброто от себе си.
Мислил съм си, как бих живял, ако знам, че ми остава малко време на земята. Иска ми се да съм всеотдаен и не егоист; иска ми се да оставя следа след себе си. Както Пеци остави следа!

Затова, когато се натъкна на фразата „Светла му памет!“ – сещам се за Пеци! Изминаха 6 месеца от смъртта му, но не сме го забравили! Как можем да го забравим, след като песните му звучат освен по радиата и в главите ни. Как можем да го забравим, след като делата му са в спомените ни. Как можем да го забравим, след като плодовете от живота му са видими и ще имат вечна стойност.

2007-1

Снимки:  http://shturcite.comule.com/images.html

Още снимки от живота на Пеци Гюзелев

Интервю с Пеци Гюзелев (в-к 24 часа)

Видео с Пеци Гюзелев (предаване Хриятиянството)

Вашият коментар

